لذیذ

دستور تهیه های متنوع برای غذاهای لذیذ.

طرز تهیه باسلوق

طرز تهیه انواع باسلوق   :

  1. باسلوق گردویی

  2. باسلوق لقمه ای

  3. باسلوق انار

طرز تهیه باسلوق گردویی:

با لذیذ همراه باشید

مواد لازم

نشاسته گندم 1/2 پیمانه شکر 1/2 پیمانه گلاب 3 قاشق غذا خوری کره 1 قاشق غذا خوری آب 1/3 پیمانه پودر ژلاتین 1.5 قاشق غذا خوری جوهر لیمو 1/4 قاشق چای خوری گلوکز مایع 2 قاشق غذا خوری گردو به مقدار لازم پودر نارگیل به مقدار لازم

طرز تهیه

1-نشاسته را با ۳/۴پیمانه آب قاطی میکنیم و از صافی رد میکنیم و حدود ۱۰ دقیقه میگذاریم کنار ،نصف پیمانه آب و نصف پیمانه شکر را مخلوط و در ظرفی که بهتر است تفلون و نچسب باشد روی حرارت میگذاریم.

2-جوهر لیمو را اضافه میکنیم و میگذاریم تا به قل بیفتد و وقتی که قل زد حدود ۵دقیقه روی حرارت کم میگذاریم تا بجوشد(حرارت اندازه ای باشد که شربت در حال قل زدن باشد ).

3-بعد نشاسته مخلوط شده با آب را اضافه میکنیم به آن وبا قاشق چوبی تند تند هم میزنیم با حرارت متوسط تا غلیظ شود و به محض اینکه مواد غلیظ شد حرارت را کم میکنیم حدود ۱۰دقیقه هم میزنیم.

4-و بعد ژلاتین را در۳ قاشق سوپ خوری آب سرد حل میکنیم و به نشاسته اضافه میکنیم و دوباره حدود ۵ دقیقه هم میزنیم و گلوکز مایع را اضافه میکنیم و حل میکنیم بعد از حدود یک دقیقه هم زدن گلاب و کره را اضافه میکنیم.

5-و حدود ۲۵ دقیقه روی حرارت هم میزنیم تا بوی خامیه نشاسته هم گرفته شودولی مواظب باشیم که ته نگیرد ومداوم هم میزنیم ( آنقدر باید هم زده شود که وقتی قاشق چوبی را از مواد پر و آویزان میکنیم مواد پایین نریزد )و مواد به غلظت مناسب برسد

 6-بعد در دمای محیط میگذاریم تا مواد سرد شود در سطح سینی پودر نارگیل رو ریخته و از مواد سرد شده اندازه ی یک گردو برمیداریم و میگذاریم روی پودر نارگیل و با کمک پودر مواد را گرد میکنیم و(اگرباز بعد از سرد شدن مواد کمی شل بودمیتوانید حدود ۱۰ دقیقه هم در یخچال بگذارید تا بیشتر خود را بگیرد و بعد به آن شکل دهید )

7-و در ظرفی که کف آن مقداری پودر نارگیل ریخته و پخش کرده ایم و باسلوق را می چینیم و یک تکه گردو روی آن قرار میدهیم و بعد از پایان کار ظرف مان را سلفون میکشیم و در یخچال باسلوق ها رو نگه داری میکنیم ،،سعی کنید این باسلوق رو حداقل دو تا سه روز زودتر تهیه کنید.

8-میتونید در صورت نداشتن پودر ژلاتین حدود ۱.۵قاشق از شکر کم کنید و بجاش ۳ قاشق پودر ژله به هر طعمی که دوست دارید اضافه کنید ،،چون خودِ ژله شکر داره گفتم کم کنید از شکر تو دستور ،بستگی به ذائقه تون داره دوست داشتید از شکر کم نکنید .

باسلوق لقمه ای

مواد لازم برای تهیه باسلوق

  1. نشاسته 1 لیوان
  2. شکر 2 لیوان
  3. گلاب نصف لیوان
  4. پودر ژلاتین 2 قاشق چایخوری
  5. آب 3 لیوان
  6. وانیل 1/4 قاشق چایخوری
  7. پودر نارگیل و مغز گردو به مقدار لازم

طرز تهیه باسلوق لقمه ای:

  1. نشاسته را داخل کاسه ای بریزید و به آن 1 لیوان آب سرد اضافه کنید و 15 دقیقه بگذارید بماند سپس هم بزنید تا نشاسته حل شود ، 2 لیوان دیگر آب و شکر را به نشاسته اضافه کنید.
  2. محلول نشاسته را درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شفاف شود سپس حرارت را کم کنید و ژلاتین ( پودر ژلاتین را داخل کاسه ای بریزید و کمی آب روی آن بپاشید و روی بخار آب قرار دهید تا حالت اسفنجی پیدا کند ) ، وانیل و گلاب را اضافه نمایید
  3. داخل سینی یا ظرفی گود پودر نارگیل را به قطر 5 سانتیمتر پخش کنید ، به کمک ابزار داخل پودر نارگیل حفره هایی ایجاد کنید و در انتهای هر حفره تکه ای مغز گردو قرار دهید.
  4. با مخلوط نشاسته که روی حرارت کم قرار دارد این حفره ها را پر کنید و در انتها نیز روی آن را با پودر نارگیل بپوشانید و اجازه دهید خوب سرد شود ، پس از سرد شدن تک تک خارج کنید و سرو نماید.

نکته ها : میتوانید بجای مغز گردو از پسته ، بادام ، کنجد و … نیز استفاده کنید ؛ دقت کنید که نشاسته باید گرم باشد چون نشاسته سرد شده فرم دلخواه را نخواهد داد ، برای کشدار شدن باسلوق به جای گلاب از 200 گرم گلوکز مایع استفاده کنید. در صورتی که نمیخواهید به این شکل باسلوق را آماده کنید میتوانید کف ظرف مقداری پودر نارگیل بریزید سپس نشاسته را روی آن پخش کنید و روی ان با فاصله مغز گردو بچینید و مجدد مقداری پودر نارگیل روی نشاسته بپاشید و پس از سرد شدن به شکل لوزی یا مربع برش بزنید. نکات طلایی در تهیه باسلوق ژله ای ۱. اگر تمایل دارید باسلوق ژله ای شبیه به باسلوق هایی که در مغازه ها وجود دارند شود می توانید ۳ قاشق پودر ژلاتین به مخلوط پودر ژله و آب جوش اضافه کنید. ۲. برای زیباتر شدن ظاهر باسلوق بهتر است پودر ژله با رنگ تیره تری را انتخاب نمایید. ۳. اگر می خواهید باسلوق رنگی تر شود می توانید به پودر ژله چند قطره خوراکی همرنگ با پودر ژله اضافه کنید. ۴. در صورت تمایل می توانید باسلوق را طی چند مرحله در ظرف مورد نظر خود بریزید و در هر مرحله بین هر لایه پودر نارگیل و یا مغز دلخواه خود را بریزید.

باسلوق انار:

مواد لازم

  • رنگ خوراکی قرمز: به مقدار لازم
  • روغن مایع: ۱ قاشق چای خوری
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق چای خوری
  • پودر نارگیل: ۲ پیمانه
  • دانه انار: ۱/۴ پیمانه
  • شکر: ۱/۲ پیمانه
  • گلاب: ۱/۲ پیمانه
  • نشاسته گل: ۵۰ گرم
  • آب انار: ۱ پیمانه

طرز تهیه 1. آب انار را با نشاسته در کاسه‌ای ریخته و با همزن دستی هم بزنید تا محلولی یکنواخت به دست آید. بعد کمی رنگ قرمز (در صورت تمایل) و گلاب اضافه کرده، مخلوط کنید. 2. شکر را هم اضافه کرده و با دیگر مواد مخلوط کنید. ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید و دائم هم بزنید تا کم‌کم به صورت یکنواخت غلیظ شود و گلوله نشود. بعد از غلیظ شدن از روی حرارت بردارید. 3. پودر ژلاتین را به همراه دو قاشق سوپخوری آب انار مخلوط کنید و روی حرارت غیرمستقیم بگذارید و دائم هم بزنید تا پودر ژلاتین در آب انار حل شود. بعد از روی حرارت بردارید و کناری بگذارید تا خنک شود. 4. ژلاتین را به مایه نشاسته اضافه کرده و مخلوط کنید. سینی ای را آماده کرده و کف آن کاغذ آلومینیوم پهن کنید. روی کاغذ را با یک لایه پودر نارگیل بپوشانید. 5. کف دست را چرب کرده، مایه باسلق را روی پودر نارگیل ریخته و با کف دست آن را به شکل لوله‌ای درآورید، وقتی باسلق لوله‌ای شد روی آن دانه‌های انار ریخته و فویل را به دور باسلق جمع کنید. 6. باسلق را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید تا خوب سفت شود. بعد از این مدت آن را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید. 7. بعد از آماده شدن باسلق آن را از کاغذ آلومینیوم بیرون آورید و روی سطحی صاف با چاقوی تیز برش‌های عرضی بزنید.  

دهنم آب افتاد :(

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی