لذیذ

دستور تهیه های متنوع برای غذاهای لذیذ.

انواع سالاد ماکارونی

انواع سالادها، از سالم ترین خوراکی هایی هستند که در سراسر جهان، به سبک و روش های مختلفی تهیه و عرضه می شوند. از سالاد کاهو و الویه گرفته تا انواع سالادهای خاص مثل سزار و یونانی، از انواع این خوراکی سالم هستند؛ همچنین در بیشتر رژیم های غذایی لاغری، سالادها یکی از موارد اصلی رژیم ها هستند. حالا سوال اینجاست که چرا سالادها از دسته غذا های سالم هستند و در اصل به سلامت انسان کمک می کنند؟

عنصر اصلی و بیشتر سالادها، کاهو و سبزیجات است. این دو خوراکی دارای فیبر زیادی بوده و همچنین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را در خود جای داده اند؛ از سوی دیگر در بیشتر سالادها، قند و خوراکی های با چربی اشباع شده  وجود ندارند که همین موضوع، سلامت و ارزش غذایی این خوراکی را دو چندان می کند. به طور کلی سالادها را یا به همراه غذا یا به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده می کنند. برای مثال در کنار بیشتر غذا ها، سالاد کاهو به همراه خیار و گوجه فرنگی، به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود؛ اما امروزه در سراسر جهان، با ایده های بسیار جذاب و خلاق، سالادهای بسیار متنوعی با ترکیب های جدید تهیه و عرضه می شود که به دلیل مواد غذایی به کار رفته در آن ها، می توان از این دسته از سالادها به عنوان یک وعده غذایی کامل یاد کرد. برای مثال، سالاد سزار، به دلیل داشتن نان مخصوص و مرغ، از نظر ارزش غذایی، یک وعده کامل به حساب می آید. از سوی دیگر سالاد الویه، از تخم مرغ، خیارشور و سیب زمینی تشکیل شده. این سالاد، دارای میزان زیادی پروتئین و کربوهیدرات است که این هم یک وعده غذایی کامل به حساب می آید. اینها تنها دو مثال مرسوم برای سالادها است؛ اما به خاطر داشته باشید که در سراسر جهان، سالاد های بسیار متنوع با ترکیب های خاص وجود دارد که هر یک، طعم، عطر و بو و روش تهیه خاص خودشان را دارند. اگر به دنبال یک سالاد سالم، خوشمزه و کامل هستید و زمان کافی برای تهیه و درست کردن آن را ندارید، به کمک سامانه سفارش آنلاین غذا ریحون، از میان منوی عکس دار بیش از 2000 رستوران در شهر های تهران، کرج، اصفهان و مشهد، می توانید سالاد خود را بررسی و انتخاب کرده تا در کوتاه ترین زمان و ساده ترین شکل ممکن، سالاد خوشمزه تان را در محل مورد نظر دریافت کنید.

طرز تهیه سالاد الویه

سالاد الویه، از مرسوم ترین انواع سالادها در کشور است که به روش ها و با مواد اولیه های مختلفی تهیه و سرو می شود. الویه از سالادهای سرد است که به صورت ساندویچ هم سرو می شود. این سالاد خوشمزه از سیب زمینی، تخم مرغ، خیار شور و سس مایونز تهیه می شود؛ اما در بسیاری از سبک های دیگر، به آن ذرت، گوجه فرنگی، کالباس ژامبون و بسیاری خوراکی های دیگر را هم اضافه می کنند. این سالاد سرد هم به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا، به عنوان یک وعده اصلی می توان از آن استفاده کرد؛ اما در بسیاری از مهمانی ها و رستوران های کترینگی، از سالاد الویه، به عنوان یک پیش غذا یا مکمل غذا استفاده می شود. تهیه و طبخ سالاد اولیه بسیار آسان است؛ ابتدا سیب زمینی و تخم مرغ را آب پز کرده و سپس پوست آن را می گیریم و سپس آن ها را خرد می کنیم؛ در مرحله بعد خیارشور را خرد کرده و با سیب زمینی و تخم مرغ خرد شده مخلوط می کنیم؛ در مرحله آخر هم سس مایونز را اضافه کرده و مخلوط را به طور کامل هم زده و سپس داخل یخچال قرار می دهیم تا کمی سرد شود؛ بعد از گذشت حدود 30 دقیقه، الویه شما آماده سرو است.

 

سالاد سزار

همچنین بخوانید : طرز تهیه کامل و خوشمزه “عدس پلو” جا افتاده با نکات تکمیلی

 

سزار، از مشهورترین و پرطرفدارترین انواع سالادها در سراسر جهان است. این سالاد ایتالیایی را هم به عنوان یک وعده غذایی سبک و رژیمی و هم به عنوان یک پیش غذا و حتی سالاد بعد از غذا می توان استفاده کرد. به طور کلی سالاد سزار از کاهو خرد شده، نان تست خرد شده، فیله مرغ پخته شده و خرد شده، پنیر پارمزان رنده شده، آب لیمو، روغن زیتون به همراه نمک و فلفل تهیه می شود. در بعضی از سبک های تهیه این سالاد، از ذرت و روغن زیتون هم استفاده می شود؛ به خاطر داشته باشید که در بسیاری از رژیم های غذایی لاغری، سالاد سزار نقش بسیار پررنگی دارد.

سالاد ماکارونی

ماکارونی، یکی از انواع سالادهای سرد است که به عنوان میان وعده یا وعده غذایی اصلی استفاده می شود؛ همچنین این سالاد بهتر است که در فصل تابستان سرو شود. این سالاد خوشمزه در سراسر جهان به روش های مختلفی تهیه می شود؛ بدین معنا که می توان مواد و خوراکی های مختلفی را با ماکارونی ترکیب کرده و یک سالاد خوشمزه را درست کرد. به طور کلی سالاد ماکارونی از کالباس ژامبون یا مرغ تکه ای به همراه خیار شور، ذرت، ماکارونی پخته شده، سس مایونز یا سس مخصوص به همراه گوجه فرنگی تهیه می شود. در روش های مختلف تهیه این سالاد، از حبوبات مثل نخود یا حتی تن ماهی هم استفاده می شود. از نظر زمان و هزینه، سالاد ماکارونی یک وعده غذایی مقرون به صرفه است که می توان در زمان کوتاهی، با هزینه نسبتا کمی، آن را تهیه و سرو کرد. گفتنی است که در بیشتر رستوران ها از این سالاد به عنوان پیش غذا استفاده می شود.

تزیین سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی یکی از غذاهای پرطرفدار در مهمانی‌هاست که می‌توانید آن را به شکل‌های متنوع تزیین کنید. یکی از آسان‌ترین راه‌ها این است که سالاد ماکارونی را در ظرفی مستطیلی بریزید و روی آن را از مواد داخل آن یعنی ذرت، خیارشور، کالباس و مواد دیگری مثل گوجه‌فرنگی و سبزی پرکنید. این مواد را به صورت ردیفی در کنار هم بچینید تا سالاد ماکارونی رنگارنگ شود. هم‌چنین می‌توانید با هویج، گوجه‌فرنگی و ذرت شکل گل در وسط سالاد درست کنید و با خیارشور ساقه‌های آن را ایجاد کنید.

سالاد مرغ

سالاد مرغ یکی از سالادهای خوشمزه‌ای است که شاید خیلی‌ها مواد آن را به تنهایی دوست نداشته باشند، اما احتمالا عاشق این ترکیب فوق‌العاده می‌شوند. برای تهیه این سالاد، ابتدا سینه مرغ را با پیاز، سیر، زردچوبه و فلفل بپزید و بعد آن را کنار بگذارید تا سرد شود. مرغ‌ها را هم می‌توانید ریش‌ریش کنید هم آن‌ها را خرد کنید. مرغ‌ها را با سس مایونز، ساقه خرد شده کرفس، پیاز خرد شده، جعفری خرد شده، نمک، فلفل و کمی آب‌لیموی تازه مخلوط کنید. این سالاد به چند مدل سرو می‌شود، معمولا در بعضی از کشورها مثل آمریکا، این سالاد با نان باگت، تست یا برگر سرو می‌شود و در بعضی کشورهای دیگر، این سالاد به تنهایی به عنوان پیش‌غذا خورده می‌شود.

مشاهده موضوع پیشنهادی  رستوران اتللو، معرفی و سفارش غذا از رستوران اتللو

سالاد کاهو

سالاد کاهو انواع مختلفی دارد و معمولا در هر کشوری، به یک روش درست می‌شود. مثلا در ایران کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی را خرد می‌کنند و با سس مایونز می‌خورند. در بعضی از کشورها مثل اکراین، این سالاد را با کاهو، گوجه گیلاسی، خیار و جعفری درست می‌کنند  و به آن روغن زیتون، نمک، فلفل و روغن کنجد فلفلی می‌زنند. یکی دیگر از سالادهایی که با کاهو تهیه می‌شود، سالاد کاهو با سس عسل است. برای تهیه این سالاد ابتدا کاهوها را به صورت درشت و پیازها را هم به اندازه کوچک خرد می‌کنند. پیازها را با سرکه، نمک و فلفل سیاه و مقداری عسل مخلوط می‌کنند و روغن زیتون به آن اضافه می‌کنند. سپس آواکادو را پوست کنده و آن را باریک می‌برند و کاملا با لیموترش مزه‌دار می‌کنند. کاهوها را در کاسه ریخته و روی آن آواکادو و پیاز را می‌ریزند و در آخر مقداری گردو هم به سالاد اضافه می‌کنند. به هرحال این سالاد به خاطر اینکه بر پایه کاهو تهیه می‌شود خواص زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به پروتئین، کلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین C اشاره کرد. با وجود اینکه فیبر کاهو زیاد نیست، اما آب کافی دارد و در روزهای گرم احساس تشنگی را برطرف می‌کند. یکی دیگر از انواع سالاد کاهوی پرطرفدار، سالاد کاهو با کلم سفید یا قرمز است. در این سالاد، پیاز، کلم و کاهوی خرد شده را به همراه سس مخصوص آن مخلوط می‌کنند. سس این سالاد از روغن زیتون، مایونز و سرکه بالزامیک درست می‌شود و به آن نمک، فلفل و زیره اضافه می‌شود.

سالاد کلم

سالاد کلم هم یکی از غذاهای پرخاصیت است که موجب جوانی و زیبایی پوست می‌شود. از آنجایی که ماده اصلی این سالاد همان‌طور که از اسمش پیداست، کلم است، با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجب دفع سموم و شفافیت پوست می‌شود. سالاد کلم با برش‌های نازکی از کلم، هویج رنده شده و کشمش درست می‌شود. سس این سالاد از ماست غلیظ، لیموترش تازه، مایونز و شکر درست می‌شود. بعضی‌ها در سالاد کلم ذرت هم می‌ریزند اما ماده اصلی آن کلم و هویج است. سالاد کلم معمولا در فست‌فودها و همراه با انواع سوخاری سرو می‌شود.

سالاد اندونزی

سالاد اندونزی انواع مختلفی دارد اما آن نوعی که در ایران به عنوان سالاد اندونزی شناخته می‌شود بر پایه کلم قرمز و سفید است. در سالاد اندونزی کلم‌ها به صورت باریک برش خورده و هویج‌ها هم رنده شده است. مزه اصلی این سالاد به سس آن است که با سس مایونز درست می‌شود. برای تهیه سس سالاد اندونزی، ابتدا کشمش‌ها را در آب خیس می‌کنند تا نرم شود و آن را آبکش می‌کنند تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس به کشمش‌ها، روغن زیتون، سرکه، نمک و فلفل می‌زنند و با سس مایونز مخلوط می‌کنند. بعضی‌ها هم به این سالاد، رشته‌های نازک کالباس را اضافه می‌کنند. یکی از معروف‌ترین سالادهای اندونزیایی در دنیا، سالاد گادو گادو است. این سالاد به عنوان غذای خیابانی در جاکارتا و سایر شهرها در دکه‌های سیار غذافروشی فروخته می‌شود. گادو گادو سالادی پرملات است که تنوع مواد تشکیل دهنده آن زیاد است. این سالاد از بادام زمینی، سس یا خمیر میگو، شکر قهوه‌ای، سیر، سیب‌زمینی، کلم، هویج، تخم‌مرغ، خیار و چیپس مخصوص اندونزیایی درست می‌شود.

سالاد فصل مجلسی

مواد اصلی سالاد فصل، کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و هویج است اما در گذشته چون مواد آن مطابق با هرفصل تغییر می‌کرد، نام آن را سالاد فصل گذاشته‌اند. سس این سالاد هم از ترکیب سس مایونز، آبلیمو، نمک و فلفل درست می‌شود. اگر می‌خواهید سالاد فصل مجلسی درست کنید، بهتر است که به آن هویج رنده شده و رشته‌های باریک کلم سفید و قرمز هم اضافه کنید. برای تزیین سالاد فصل مجلسی، بهتر است ظرف گردی را انتخاب کنید که خیلی گود نباشد ولی پهن باشد تا مواد روی آن جلوه داشته باشد. ابتدا ظرف را با کاهو پرکنید و کمی روی آن را خالی بگذارید. سپس دور آن را با خیار و گوجه‌فرنگی حلقه‌ای شکل بچینید. سپس لایه‌های داخلی‌تر را با کلم سفید، قرمز و هویج ادامه دهید. در وسط سالاد هم می‌توانید گوجه‌فرنگی را به شکل گل دربیاورید و بگذارید.  برای گل کردن گوجه‌فرنگی، پوست آن را به صورت دنباله‌دار ببرید و آن را به صورت گل در هم بپیچید. البته تزیین سالاد سلیقه‌ای است و با کمی خلاقیت ده‌ها مدل دیگر می‌توانید ایجاد کنید. البته تزیین سالاد بیش‌تر در ایران رایج است و در لوکس‌ترین رستوران‌های دنیا، سالاد معمولا به شکل مخلوط سرو می‌شود، چرا که خوردن سالاد تزیین شده، دشوار است و ممکن است تنها بخشی از سالاد در بشقاب کشیده شود.

سس سالاد

با وجود اینکه سالاد جز غذاهای رژیمی و سالم به حساب می‌آید، اما رژیمی بودن آن بستگی به نوع سس آن دارد. سس‌هایی که از مایونز درست می‌شوند چرب و چاق‌کننده هستند، مثل سس سالاد ماکارونی، الویه و سالاد کلم. پس کسانی که دچار چربی خون یا افزایش وزن هستند، بهتر است سالاد را با سس‌هایی که از روغن زیتون، آب‌لیموی تازه یا سرکه درست می‌شوند، میل کنند. معمولا سالاد سزار یا سالاد کاهو با روغن زیتون و لیمو ترش تازه خوش‌طعم می‌شود، ضمن آنکه ترکیب روغن زیتون با سرکه بالزامیک یا سرکه خرما هم با این نوع از سالادها مناسب است. از دیگر سس‌های رژیمی می‌توان به سس عسل اشاره کرد که معمولا روی سالاد کاهو می‌ریزند. این سس از عسل، لیمو ترش یا سرکه بالزامیک، نمک و فلفل درست می‌شود.

 

منبع : ریحون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی